Työt Sevillassa

Nyt on puoltoista viikkoa töitä takana ja aateltiin kertoa vähän tarkemmin, et mitä kaikkea me täällä ollaan tehty :) Meillä julkastaan täällä viikon välein uusi työaikataulu, missä näkyy mitkä työt kuuluvat kenellekkin. Ollaan tähän mennessä tehty jo kaikkia vuoroja, joten kaikki tehtävät tuntuu jo aika tutulta. Tässä meidän työtehtävistä vielä paremmin:

Daytime activity

Mulla (Saija) oli työvuorona maanantaina daytime activity. Työvuoroon sisältyy aktiviteetin suunnittelu, sen mainostaminen hostellissa asiakkaille ja aktiviteetin toteuttaminen. Valitsin aktiviteetiksi matkan Real Alcázar de Sevillaan. Kyseinen paikka on kuninkaallinen palatsi Sevillan keskustassa ja todella suosittu nähtävyys. Maanantai on hyvä päivä mennä Alcázariin, sillä 18-19 paikkaan pääsee ilmaiseksi. Muuten palatsiin pääsy maksaa aikuisilta 9,50e ja opiskelijoilta 2,50e. Mukaan meitä lähti ainoastaan neljä, sillä Sevillassa on parhaillaan meneillään La Feria festival, jossa kaikki turistit ja paikalliset viettävät aikaansa. Matkaan lähdettiin hostellilta klo 17.00 ja jonotettiin sisälle reilu puoli tuntia. Alcázar oli todella hieno paikka ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Daytime activity onnistui hyvin, sillä kaikki mukana olevat pitivät paikasta paljon. Daytime activityn järjestäminen on opettanut paljon Sevillasta, sillä meidän tulee todella tutustua kaupunkiin ja suunnitella aktiviteetti hyvin, jotta voimme viedä asiakkaita kanssamme eri paikkoihin.

Pub Crawl

Olen (Bee) nyt pitänyt kaksi pub crawlia. Yhden La Feriassa ja toisen paikallisessa pubissa. Tehtävään kuuluu vieraiden paikallisiin baareihin vieminen yhdentoista aikaan ja heistä huolta pitäminen. Kun asiakas haluaa itse lähteä takaisin hostelliin tai toiseen baariin, kyseinen asiakas ei ole enää meidän vastuulla. Valitsin la ferian kohteeksi, koska halusimme nähdä ja kokea festivaalin. Matka sinne kesti 45min mutta näimme paljon hienoa sen varrella. Alussa kesti ennen kun löysimme public casetan (teltta), jonne kaikilla oli mahdollisuus päästä, sillä jokainen teltta la feriassa oli yksityinen ja niihin pääsi vain, jos sinut oli kutsuttu. Tilasimme juotavaa ja katsoimme kun ihmiset tanssi musiikin tahtiin. Ihmisiä oli paljon, varmaan koko kaupunki! Sen jälkeen kiertelimme huvipuistossa ja söimme churroja. Menimme takaisin noin kolmeen aikaan. Toisessa pub crawlissa vein ihmisiä paikalliseen baariin nimeltä coctail 100, jonka coctailit olivat järjettömän isot. Espanjalaisissa baareissa, johon olemme tähän asti menneet, tarjoilijat eivät ikinä mittaa alkoholia. He kaatavat vapaasti kirkasta alkoholia puolet lasin koosta. Pub crawl on opettanut paljon sosiaalista kanssakäymistä. Kohteen valitseminen riippuu pajon minne asiakas haluaa lähteä tai minkälaisen baarin he haluavat kokea, joten pitää myös tietää jo ennestään paikkoja.

Dinner

Ollaan molemmat oltu myös dinnervuorossa. Dinnervuoro alkaa klo 19 ja vuoroon kuuluu kokin avustaminen keittiössä. Aluksi illallisen teko jännitti, koska teemme suurille ihmismäärille ruokaa ja meillä ei ole ollut keittiötunteja enää pitkään aikaan koulussa. Vuoro voi alkaa aikaisemmin, jos täytyy käydä marketissa ostamassa aineksia ruokaa varten. Dinnervuoroon kuuluu ruuan tekemisen lisäksi myös pöydän kattaminen, annostelupöydän kokoaminen ja ruuan tarjoileminen asiakkaille. Hostellissa, jossa työskennellään on joka ilta ilmainen illallinen kello 22 ja siihen saa ilmoittautua kuka tahansa asiakas. Yleensä dinnerit ovat olleet todella suosittuja asiakkaiden keskuudessa, koska ruoka on laadukasta ja hyvää. Ruokaa tehdään myös yleensä niin paljon, että siitä saa ottaa myös lisää. Dinnervuoro muistuttaa varmaan eniten meidän oman alan töitä, sillä vuoroon kuuluu kattaminen ja tarjoileminen yms. Illallisen jälkeen sali ja keittiö siivotaan. Täällä ei ole tiskikonetta lainkaan, joten kaikki astiat pitää tiskata itse. Myös jääkaapit pursuvat ruokaa, joten sieltä on erittäin vaikea löytää mitään. Jääkaapit ovat myös liian kylmiä ja jotkin meidän omat ruuat ovat jopa jäätyneet jääkaapissa. Saijalla oli viimeksi dinnervuoro ja silloin valmistettiin mm. salmorejoa. Salmorejo on kylmä keitto, mikä on todella yleinen Espanjassa. Salmorejo on lähes sama kuin gazpacho, mutta vain paksumpaa ja hieman eri aineksilla valmistettu.

Aika on kyllä mennyt todella nopeasti töitä tehdessä ja vapaa-aikaa viettäessä ja kohta reissusta onkin jo kaksi viikkoa täynnä. Nyt mennään kiertelemään Sevillaa, palaillaan taas ens kerralla!